شمش چدن خاکستری چه کاربردی دارد؟

شمش چدن خاکستری چه کاربردی دارد؟ شمش چدن خاکستری یکی از مواد فلزی مهم است که در صنعت به وفور استفاده می شود. این مدل شمش چدن خاکستری قدمتی بیش از 200 سال دارد. این نوع از چدن به سبب دارا بودن ویژگی های فیزیکی و مکانیکی ویژه خود، جایگاه مهمی در تولید قطعات گوناگون ...

شمش چدن خاکستری
[rt_reading_time] دقیقه
0 دیدگاه
mokhtari

شمش چدن خاکستری چه کاربردی دارد؟

شمش چدن خاکستری یکی از مواد فلزی مهم است که در صنعت به وفور استفاده می شود. این مدل شمش چدن خاکستری قدمتی بیش از 200 سال دارد. این نوع از چدن به سبب دارا بودن ویژگی های فیزیکی و مکانیکی ویژه خود، جایگاه مهمی در تولید قطعات گوناگون دارد. در ادامه این مطلب، درباره شمش چدن خاکستری، ویژگی ها و کاربرد های آن اشاره کنیم. در آخر با مجموعه ای جهت خرید شمش چدن خاکستری و پخش عمده آن و فولاد آشنا خواهیم شد. این مجموعه بخش عمده شمش چدن خاکستری را در مجموعه خود دارا می باشد.

شمش چدن خاکستری

شمش چدن خاکستری چیست؟

شمش چدن خاکستری یک نوع فلز آهنی می باشد. این نوع چدن از ترکیب آهن و کربن با درصد های مختلف تشکیل شده و با وجود گرافیت در ساختار خود، ویژگی های منحصر به فردی به وجود می آورد. شمش چدن خاکستری در صنایع گوناگونی همچون ماشین آلات، صنایع ساختمانی، لوازم خانگی، صنایع دریایی و… کاربرد دارد. از خواص این محصول می توان به مقاومت در برابر سایش، ارتجاع و جذب صدا، انعطاف پذیری و توانایی پردازش آن اشاره کرد. این خواص سبب در بسیاری از احتیاج های صنعتی و مهندسی جایگزینی مناسب باشد. شمش چدن خاکستری در طی مراحلی ساخته می شود.

چطور شمش چودن خاکستری یا طوسی بخریم؟

مراحل ساخت شمش چدن خاکستری عبارت است از:

1.   تعیین مواد اولیه:

در نخست، مواد اولیه ای که برای ساخت شمش چدن خاکستری احتیاج داریم تعیین می شود. مواد اولیه انتخاب شده شامل سنگ های آهنی، چدن اسفنجی، کک و مواد افزودنی چون فراورده های کربنی و باقی آلیاژ ها می باشد.

2.   ذوب کردن مواد:

مواد آماده سازی شده در کوره های ذوب قرار می گیرند و به دمای مشخص رسیده می شوند. طی این فرآیند، ترکیب شیمیایی لازم برای شمش چدن خاکستری به وجود آورد.

تصفیه و آماده سازی:

در این مرحله بعد از ذوب مواد، فلز گدازه ای که به دست می آید را می توان توسط فیلتر ها و تصفیه گر ها تصفیه کرد. تا سپس ذرات خارجی و آلاینده ها پاک شود. همچنین، مواد آلیاژی لازم را اضافه می شود، ترکیب شیمیایی دقیق و خواص مطلوب برای شمش چدن خاکستری حاصل می شود.

3.   ریخته گری:

مواد گدازه ای مذاب به عنوان ماده اولیه قالب های مخصوص ریخته گری قرار می گیرند. قالب های ریخته گری اغلب از موادی همچون سیلیکات ها و سنگ آهک ساخته می شوند. شکل نهایی محصول چدن را مشخص می کنند.

4.   خنک کردن و استحکام بخشی:

بعد از ریخته گری، قطعه در قالب خنک شده و به شکل نهایی خود یعنی در واقع به شکل شمش چدن خاکستری به دست می آیند. بعد توسط مراحل استحکام بخشی همچون تنش زدایی حرارتی یا فرآیند های دیگر، ویژگی های مکانیکی و فیزیکی شمش چدن خاکستری بهبود پیدا می کند.

5.   عملیات پس پردازش:

در عملیات پس پردازش، امکان دارد قطعات تولید شده به این عملیات نیاز داشته باشند. همچون سنگ زنی، تراشکاری، تراشکاری CNC، پرداخت سطح و دیگر مراحل کامل کننده.

شمش چدن خاکستری انواع گوناگونی دارد که در اینجا به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

برخی از انواع شمش چدن خاکستری عبارت است از:

  • شمش چدن خاکستری داکتیلی
  • شمش چدن خاکستری آستنیتی
  • انواع شمش چدن خاکستری کم آستنیتی
  • شمش چدن خاکستری سیلیکونی
  • شمش چدن خاکستری آلومینیومی

کاربرد های شمش چدن خاکستری

شمش چدن خاکستری در صنایع گوناگونی کاربرد دارد. این ماده به دلیل ترکیب مناسبی از ویژگی های مکانیکی و مقاوم در برابر خوردگی، در تولید قطعات با کاربرد های گوناگون تاثیرگذار است.

برخی از کاربرد های شمش چدن خاکستری به عبارت زیر می باشد:

  • ساخت ابزارآلات:

یکی از مهمترین مواد اولیه در ساخت ابزارآلاتی مانند ابزار های باغبانی، قطعات ماشین آلات و… چدن می باشد.

  • ساخت ابزار های پزشکی:

ابزار های پزشکی چون ابزار های دندانپزشکی، ابزار های جراحی و… از چدن ساخته شده اند.

  • تولید صنایع فرآوری غذا:

در ساخت دستگاه های فرآوری غذا همچون آسیاب های برقی، رنده ها، چرخ های خردکن و… از چدن استفاده می شود.

  • ساخت لوازم خانگی:

محصولات خانگی مانند یخچال ها، ماشین لباسشویی ها، تلویزیون ها و… تولیداتی هستند که در ساخت آن ها از شمش چدن به کار گرفته شده است.

سخن پایانی

شمش چدن خاکستری در موارد زیادی کاربرد دارد که آن ها را با یکدیگر بررسی کردیم. استیل تجارت فیدار مجموعه ای با تجربه در حیطه خرید و فروش این نوع محصولات می باشد. این مجموعه دارای بخش عمده انواع شمش می باشد و پخش عمده فولاد را در مجموعه خود دارا می باشد. خریداران جهت دریافت اطلاعات بیشتر می توانند به سایت مجموعه استیل تجارت فیدار مراجعه کنند. همچنین، می توانند از طریق شماره تماس های بخش فروش به شماره 09121675943، 021-77381913 و 09190053034 با مجموعه در تماس باشند. با بخش مدیریت می توان از طریق شماره تماس ها 09124491554، 021-77381912 و 09121771365 در تماس باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *